Tryb siedzący w pracy a ból kręgosłupa. Jak sobie z nim radzić?

Mała aktywność fizyczna, czyli wielogodzinne siedzenie i unikanie ruchu sprawiają, że mięśnie okołokręgosłupowe zanikają lub są osłabione. Kiedy mięśnie grzbietu i brzucha nie podtrzymują właściwie postawy ciała, na kręgi i dyski kręgosłupa działają znaczące obciążenia. Stąd też u osób, które większość czasu spędzają za biurkiem, tak częste bóle kręgosłupa.

Sprawdź, dlaczego bolą Cię plecy i jak sobie poradzić z dolegliwościami kręgosłupa!

 

Ból kręgosłupa — najczęstsze przyczyny

Zwykle przyczyną bólu pleców są nasze złe nawyki. Jakie?

  • Nadmierne obciążanie kręgosłupa, kiedy dźwigamy ciężkie przedmioty i podnosimy je w nieprawidłowy sposób.
  • Nieprawidłowe i długotrwałe siedzenie – na niewłaściwym krześle albo z zakładaniem nogi na nogę, krzywa postawa podczas siedzenia (np. podpieranie głowy jedną ręką).
  • Zbyt długie stanie nieruchomo — lepiej podczas stania często zmieniać pozycję.
  • Nieprawidłowo dobrany materac i poduszka.
  • Noszenie butów na wysokich obcasach.
  • Noszenie ciężarów z obciążeniem tylko jednej strony.
  • Choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa, czyli zniekształcenie i uszkodzenie stawów i kręgów. Przyczyna może być pierwotna lub nabyta.
  • Uraz kręgosłupa — złamanie kręgów, uszkodzenie mięśni pleców i brzucha, zmiany w strukturze kręgosłupa.
  • Nieprawidłowa postawa, czyli siedzenie w złej pozycji, garbienie się, częste trzymanie głowy skierowanej w dół.
  • Wady kręgosłupa.
  • Stres – powoduje nadmierne wydzielanie adrenaliny, która prowadzi do ciągłego napięcia mięśni. To powoduje bóle w okolicy kręgosłupa, a także bóle głowy.
  • Choroby, np. nowotwory, zlokalizowane w okolicy kręgosłupa, guzy w rdzeniu kręgowym.
  • Niezbilansowana dieta ze zbyt małą ilością wapnia i fosforu.
  • Infekcja i stan zapalny – nie tylko obszarów związanych z kręgosłupem.

 

Objawy bólu kręgosłupa

  • Jeśli boli Cię odcinek lędźwiowy i piersiowy może to świadczyć o zmianach zwyrodnieniowych spowodowanych niszczeniem chrząstek stawowych i powstawaniem narośli kostnych. Na tego typu bóle skarżą się przede wszystkim osoby starsze.
  • Ból w odcinku lędźwiowym może świadczyć o dyskopatii. W takim przypadku pojawia się przepuklina jądra miażdżystego dysku, która podrażnia lub uszkadza nerwy. Na ten rodzaj bólu kręgosłupa skarżą się najczęściej osoby pracujące długo przy komputerze, nawet młode.
  • Lumbago, które objawia się bólem w odcinku lędźwiowym, pojawia się w wyniku urazu wynikającego z nadwyrężenia kręgosłupa. To częsta dolegliwość u osób pracujących fizycznie.
  • Osteoporoza może dotknąć wielu odcinków kręgosłupa, a powodowana jest przez zmniejszającą się masę kostną, osłabienie kości oraz ich podatność na uszkodzenia. Osteoporoza jest chorobą dotykającą osoby starsze, zwłaszcza kobiety po menopauzie.
  • Rwa kulszowa to ostry ból w odcinku lędźwiowym, który promieniuje do pośladka, uda, łydki, a nawet stopy. Wynika z nacisku na nerw kulszowy i jest charakterystyczny dla osób ze zwyrodnieniami kręgosłupa.

 

Dlaczego kręgosłup boli, kiedy długo siedzimy?

Każdy człowiek szuka przede wszystkim wygody, dlatego wybiera miękką kanapę zamiast twardego krzesła, samochód zamiast spaceru i siedzenie, zamiast chodzenia. Również w trakcie siedzenia nie zwracamy uwagi na to, na czym siedzimy i jak, dlatego też po kilku godzinach spędzonych na krześle odczuwamy ból pleców.

 

Zła postawa spowodowana przez siedzący tryb życia

Prawidłowe siedzenie wymaga od kręgosłupa dużego wysiłku i napięcia mięśni zwanych prostownikami. Najlepiej jest siedzieć na czymś, co wymusza utrzymywanie prawidłowej postawy i napięcia mięśni pleców, bo to wzmacnia gorset i zmniejsza ryzyko pojawienia się bólu kręgosłupa.

Niestety, trudno sobie wyobrazić, że przez 8 h w biurze ktoś będzie siedział na piłce albo dysku równoważnym. Raczej wybieramy krzesła. Im wygodniejsze, tym chętniej spędzamy w nich czas. Nikt nie jest w stanie siedzieć w prawidłowej pozycji dłużej niż 20-30 minut. Dlatego plecy cały czas potrzebują podparcia, inaczej garbimy się, podpieramy, zakładamy nogę na nogę.

 

Skutki siedzącego trybu życia

Ciało człowieka jest przystosowane do ruchu, tymczasem współczesny tryb życia wymusza siedzenie. Zaburza to funkcję układu krążenia, zwłaszcza układu żylnego. Kiedy zbyt długo siedzimy, krew płynie, ale nie tak efektownie, jak podczas ruchu, dlatego toksyny i produkty przemiany materii nie są odpowiednio szybko przepompowywane, co prowadzi do zmiany środowiska chemicznego w tkankach, a później do zmian degeneracyjnych.

Sploty żylne, które są częścią kręgów, kanałów kręgowych i rdzenia kręgowego sprawiają, że kręgosłup może pozostać w dobrej kondycji, pod warunkiem jednak, że się ruszamy.

 

Sposoby na łagodzenie bólu kręgosłupa

Bóle pleców mogą mieć bardzo różne pochodzenie. Przyczyną bólu pleców może być stres, przeciążenie, choroba któregoś z narządów wewnętrznych. Dlatego nigdy nie należy bólu bagatelizować ani odkładać wizyty u lekarza, zwłaszcza kiedy dolegliwości trwają dłużej niż 2 tygodnie lub pojawiły się nagle, były bardzo gwałtowne i uniemożliwiają poruszanie się. We własnym zakresie można spróbować sprawdzonych metod łagodzenia bólu kręgosłupa.

 

Umiarkowana aktywność fizyczna

Spacer, jazda na rowerze, a najlepiej basen, joga, pilates, proste ćwiczenia na kręgosłup — to skuteczne metody zmniejszenia dolegliwości kręgosłupa. Ważne jest, by się nie forsować, ale ćwiczyć regularnie.

 

Zastosowanie zimna

Na ostry ból spowodowany urazem stosuje się okłady zimne, które obkurczają naczynia, zmniejszają obrzęk i przynoszą wyraźną ulgę.

 

Zastosowanie ciepła

Ciepłe okłady stosuje się na przewlekłe stany zapalne i ból, który utrzymuje się dłużej niż 10 dni.

 

Środki przeciwbólowe dostępne w aptekach

Paracetamol, ketonal, ibuprofen to dostępne bez recepty środki przeciwbólowe, które uśmierzają ból.

 

Odpowiednia pozycja podczas snu

Wymiana materaca i poduszki może być doskonałym antidotum na problemy z kręgosłupem. Zbyt miękki lub zbyt twardy materac i zbyt płaska albo zbyt wysoka poduszka mogą sprawić, że ciało w czasie snu nie ma fizjologicznej pozycji, a mięśnie kręgosłupa są cały czas zbyt napięte.

 

Zbawienny wpływ masażu na kręgosłup

Umiejętnie wykonany masaż kręgosłupa i mięśni pleców, które go podtrzymują, pozwala zmniejszyć napięcie, zredukować ból, zniwelować problemy ortopedyczne, dodatkowo relaksuje ciało oraz umysł, co przekłada się na lepsze samopoczucie ogólne.

Na bóle kręgosłupa polecane są takie techniki masażu jak balijski, tajski czy relaksujący masaż pleców, ramion, karku i głowy. Ważne jednak, by zabieg wykonany został przez profesjonalistów.

 

Na bezpieczny masaż zapobiegający bólom pleców w salonach Thai Bali Spa możesz wybrać się w sześciu polskich miastach: Krakowie, Gdańsku, Wołominie, Legionowie, Aninie, Łomiankach i Piasecznie!

Nasza strona korzysta z plików cookies. Zapewniają one prawidłowe działanie strony, narzędzi społecznościowych, reklamowych i analitycznych. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Ustawienia cookies możesz zmienić w preferencjach swojej przeglądarki internetowej.