Mała aktywność fizyczna, czyli wielogodzinne siedzenie i unikanie ruchu sprawiają, że mięśnie okołokręgosłupowe zanikają lub są osłabione. Kiedy mięśnie grzbietu i brzucha nie podtrzymują właściwie postawy ciała, na kręgi i dyski kręgosłupa działają znaczące obciążenia. Stąd też u osób, które większość czasu spędzają za biurkiem, tak częste bóle kręgosłupa.

Sprawdź, dlaczego bolą Cię plecy i jak sobie poradzić z dolegliwościami kręgosłupa!

Ból kręgosłupa – najczęstsze przyczyny

Zwykle przyczyną bólu pleców są nasze złe nawyki. Jakie?

Objawy bólu kręgosłupa

Dlaczego kręgosłup boli, kiedy długo siedzimy?

Każdy człowiek szuka przede wszystkim wygody, dlatego wybiera miękką kanapę zamiast twardego krzesła, samochód zamiast spaceru i siedzenie, zamiast chodzenia. Również w trakcie siedzenia nie zwracamy uwagi na to, na czym siedzimy i jak, dlatego też po kilku godzinach spędzonych na krześle odczuwamy ból pleców.

Zła postawa spowodowana przez siedzący tryb życia

Prawidłowe siedzenie wymaga od kręgosłupa dużego wysiłku i napięcia mięśni zwanych prostownikami. Najlepiej jest siedzieć na czymś, co wymusza utrzymywanie prawidłowej postawy i napięcia mięśni pleców, bo to wzmacnia gorset i zmniejsza ryzyko pojawienia się bólu kręgosłupa.

Niestety, trudno sobie wyobrazić, że przez 8 h w biurze ktoś będzie siedział na piłce albo dysku równoważnym. Raczej wybieramy krzesła. Im wygodniejsze, tym chętniej spędzamy w nich czas. Nikt nie jest w stanie siedzieć w prawidłowej pozycji dłużej niż 20-30 minut. Dlatego plecy cały czas potrzebują podparcia, inaczej garbimy się, podpieramy, zakładamy nogę na nogę.

Skutki siedzącego trybu życia

Ciało człowieka jest przystosowane do ruchu, tymczasem współczesny tryb życia wymusza siedzenie. Zaburza to funkcję układu krążenia, zwłaszcza układu żylnego. Kiedy zbyt długo siedzimy, krew płynie, ale nie tak efektownie, jak podczas ruchu, dlatego toksyny i produkty przemiany materii nie są odpowiednio szybko przepompowywane, co prowadzi do zmiany środowiska chemicznego w tkankach, a później do zmian degeneracyjnych.

Sploty żylne, które są częścią kręgów, kanałów kręgowych i rdzenia kręgowego sprawiają, że kręgosłup może pozostać w dobrej kondycji, pod warunkiem jednak, że się ruszamy.

Sposoby na łagodzenie bólu kręgosłupa

Bóle pleców mogą mieć bardzo różne pochodzenie. Przyczyną bólu pleców może być stres, przeciążenie, choroba któregoś z narządów wewnętrznych. Dlatego nigdy nie należy bólu bagatelizować ani odkładać wizyty u lekarza, zwłaszcza kiedy dolegliwości trwają dłużej niż 2 tygodnie lub pojawiły się nagle, były bardzo gwałtowne i uniemożliwiają poruszanie się. We własnym zakresie można spróbować sprawdzonych metod łagodzenia bólu kręgosłupa.

Umiarkowana aktywność fizyczna

Spacer, jazda na rowerze, a najlepiej basen, joga, pilates, proste ćwiczenia na kręgosłup — to skuteczne metody zmniejszenia dolegliwości kręgosłupa. Ważne jest, by się nie forsować, ale ćwiczyć regularnie.

Zastosowanie zimna

Na ostry ból spowodowany urazem stosuje się okłady zimne, które obkurczają naczynia, zmniejszają obrzęk i przynoszą wyraźną ulgę.

Zastosowanie ciepła

Ciepłe okłady stosuje się na przewlekłe stany zapalne i ból, który utrzymuje się dłużej niż 10 dni.

Środki przeciwbólowe dostępne w aptekach

Paracetamol, ketonal, ibuprofen to dostępne bez recepty środki przeciwbólowe, które uśmierzają ból.

Odpowiednia pozycja podczas snu

Wymiana materaca i poduszki może być doskonałym antidotum na problemy z kręgosłupem. Zbyt miękki lub zbyt twardy materac i zbyt płaska albo zbyt wysoka poduszka mogą sprawić, że ciało w czasie snu nie ma fizjologicznej pozycji, a mięśnie kręgosłupa są cały czas zbyt napięte.

Zbawienny wpływ masażu na kręgosłup

Umiejętnie wykonany masaż kręgosłupa i mięśni pleców, które go podtrzymują, pozwala zmniejszyć napięcie, zredukować ból, zniwelować problemy ortopedyczne, dodatkowo relaksuje ciało oraz umysł, co przekłada się na lepsze samopoczucie ogólne.

Na bóle kręgosłupa polecane są takie techniki masażu jak balijski, tajski czy relaksujący masaż pleców, ramion, karku i głowy. Ważne jednak, by zabieg wykonany został przez profesjonalistów.

Na bezpieczny masaż zapobiegający bólom pleców w salonach Thai Bali Spa możesz wybrać się w sześciu polskich miastach: KrakowieGdańskuWołominieLegionowieAninieŁomiankach i Piasecznie!